De branchevereniging voor trainen & opleiden

Uitkomsten NIDAP onderzoek 2018: digitale leervormen volop ingezet bij het opleiden van werkenden

FacebookTwitterLinkedIn

26 juni 2018 Onderzoeksbureau NIDAP heeft het inkoopgedrag van grote ondernemingen in Nederland als het gaat om trainingen en opleidingen onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat digitale leervormen niet meer weg te denken zijn bij het opleiden van werkenden. Het gaat vooral om e-learning in combinatie met face-to-face en klassikaal opleiden, het zogenaamde blended opleiden. Daarnaast worden webinars en virtuele classrooms volop ingezet. Van de grootste organisaties maakt 86% gebruik van blended learning. Bij middelgrote organisaties ligt dat percentage lager (54%). Zij maken relatief meer gebruik van webinars en virtual classrooms. Deze uitkomsten zijn in lijn met de, op 12 juni verschenen, SEO Marktmonitor private aanbieders van beroepsopleidingen. Deze marktmonitor liet eveneens een stijgende trend zien van de inzet van digitale leermiddelen.

Resultaat opleiding belangrijkste factor bij het inkoopproces
Ruim 53% van de respondenten geeft aan dat het beoogde resultaat van de opleiding een belangrijke rol speelt bij het besluitvormingsproces. De resultaat afspraken betreffen in 20% van de gevallen het vergroten van de duurzame inzetbaarheid of een verhoging van de productiviteit (12 %). Maar ook het feit dat een opleider preferred supplier is (16,2%) of een keurmerk/accreditatie bezit (12,2%) speelt een rol in inkoopproces.

Grote verschillen tussen sectoren
Uit het NIDAP onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn tussen sectoren zowel qua uitgavenprognose, als uitdagingen voor het leeraanbod als de type opleidingen die ze inkopen. Zo verwachten inkopers in de industriële sector, ICT & media, handel & horeca, transport & bouw fors meer uit te geven aan opleidingen terwijl inkopers in de financiële dienstverlening, zakelijke dienstverlening en –opvallend- zorg verwachten minder uit te geven.

Het type opleidingen waar de meeste vraag naar is zijn communicatieve vaardigheden (64%), leidinggevende vaardigheden (51%) en coachende vaardigheden (42%). Ook daarbij zijn verschillen te zien in de uitkomsten per sector. In de industrie komen in de top 3 naast communicatieve vaardigheden ook vaktechnische vaardigheden en projectmatige vaardigheden voor. In de zorg komen juist coachende vaardigheden en zelforganisatie en zelfmanagement terug.

NRTO-keurmerk
Sinds 1 januari 2018 is voor NRTO-leden verplicht dat zij aan de eisen van het NRTO-keurmerk voldoen. 15% van de inkopers van opleidingen zegt reeds het NRTO-keurmerk te kennen. Ria van ’t Klooster (directeur NRTO): ‘Het is zo kort na de invoering van het NRTO-keurmerk erg mooi dat 15% van de inkopers het NRTO-Keurmerk al kent en 1 op de 25 het keurmerk daadwerkelijk gebruikt bij de inkoop. Dit zal ongetwijfeld de komende jaren toenemen. Want met het NRTO-keurmerk kiest een inkoper van opleidingen voor kwaliteit en professionaliteit.’

De uitkomsten van het NIDAP onderzoek werden gepresenteerd aan de leden van de NRTO tijdens een bijeenkomst bij NRTO-lid Bureau Zuidema. Het onderzoek is uitgevoerd door NIDAP onder organisaties met meer dan 100 medewerkers en een professioneel opleidingsbeleid. Deze organisaties worden jaarlijks door NIDAP online geïnterviewd. Leden van de NRTO krijgen gratis de resultaten van dit onderzoek. Naast deze uitkomsten werden ook de resultaten van de NRTO-benchmark en de uitkomsten van de SEO Marktmonitor private aanbieders van beroepsopleidingen gepresenteerd.

Voor meer informatie over het NIDAP onderzoek kunt u contact opnemen met:
Frank Eskens (06-36197601, frankeskes@nidap.com) of Paul van der Wal (06-22807476, paulvanderwal@nidap.com)

Voor meer informatie over de NRTO en de marktmonitor private aanbieders van beroepsopleidingen kunt u contact opnemen met:
Ria van ’t Klooster (directeur NRTO, 030 267 3778 of 06 206 19018)

De website van de NRTO maakt gebruik van cookies.   Meer informatie?   |   Bericht sluiten