Home » Algemeen » Codam: een innovatieve school met een uniek onderwijsmodel

Codam: een innovatieve school met een uniek onderwijsmodel

De krapte op de IT-arbeidsmarkt neemt alsmaar toe. Volgens de IT Arbeidsmarktmonitor van detacheerder Hello Professionals werden er in 2021 39.246 IT-vacatures online gezet, tegenover 30.422 in 2020. Er zijn nu voor iedere werkzoekende in de ICT, 4 vacatures beschikbaar. Die trend zet in 2022 naar verwachting alleen maar verder door. Het reguliere onderwijssysteem kan niet aan deze behoefte voldoen. Er worden te weinig mensen opgeleid voor banen in de tech-industrie, terwijl een enorm potentieel aan talent is.

Geen vooropleiding, collegegeld of leraren

Codam is een innovatieve school met een uniek onderwijsmodel in hartje Amsterdam. Zij openden de deuren in september van 2018 en zetten zich sindsdien in om het tekort aan programmeurs aan te pakken. Codam-studenten worden in ongeveer 3,5 jaar klaargestoomd voor een baan in de tech-branche. Studenten hoeven geen collegegeld te betalen, er is geen vooropleiding nodig en er zijn geen leraren. Ook klaslokalen, boeken en semesters ontbreken. Het idee is dat de geïnteresseerden van elkaar leren, samen met de stof bezig zijn en vanaf het prille begin met programmeren beginnen. 

Ik ben afgestudeerd als grafisch vormgever en had in mijn werk veel te maken met de digitale teams van reclamebureaus. Ik kreeg daardoor steeds meer interesse in tech. Het peer-to-peer-onderwijssysteem van Codam vind ik geweldig en de flexibiliteit van de contacturen geeft me de ruimte die ik nodig heb.

– Katherine, student

Ik heb verschillende conventionele opleidingen geprobeerd (havo, vmbo, mbo), maar werd daar niet voldoende uitgedaagd en ik had moeite met de structuur van het onderwijssysteem. Codam was een verademing! Ik kan komen en gaan wanneer het me uitkomt en mezelf uitdagen zoveel ik wil.

– Senne, student

Omdat Codam geen standaard academisch jaar heeft, zijn er het hele jaar door studenten beschikbaar voor stages en aanstellingen. Bedrijven en organisaties kunnen daardoor studenten of afgestudeerden aannemen wanneer ze nodig zijn en hoeven niet te wachten tot er op gezette tijden in het jaar studenten beschikbaar zijn.

Naar voorbeeld van 42

Corinne Vigreux, mede-oprichter van Codam, meent dat alle jongeren een kans moeten hebben om te leren programmeren, ongeacht de achtergrond, opleiding of ervaring. “Ik heb Codam opgezet na een ontmoeting met Xavier Niel, een Franse ondernemer die een baanbrekende en vooruitstrevende programmeeropleiding was begonnen: Ecole 42. Ik was zeer onder de indruk van het idee en van de resultaten die hij boekte. De studenten van zijn school ontwikkelen de juiste ‘soft skills’ om goed te kunnen functioneren in de tech-industrie en krijgen daardoor van verschillende kanten banen aangeboden. Ik wilde Xavier’s benadering ook hier introduceren en besloot een programmeerschool te beginnen in Amsterdam, gebaseerd op dezelfde beginselen en ethos”. De school moet uiteindelijk vijf- tot zeshonderd leerlingen per jaar klaarstomen voor de arbeidsmarkt – het liefst leerlingen uit een kansarm milieu.

“We vragen niet om diploma’s en het maakt ook niet uit waar je vandaan komt. Het gaat erom dat je gedreven bent. Computerwetenschappen moet iets voor je zijn.”

– Corinne Vigreux, mede-oprichter Codam

Uw voorbeeld ook hier?

Heeft u een inspirerend voorbeeld van een opleidingstraject? Stuur dan een e-mail
Bekijk hier alle andere inspirerende voorbeelden!

De website van de NRTO maakt gebruik van cookies
Cookies Instellen
Aanvaard alle cookies
De website van de NRTO maakt gebruik van cookies.
Cookies instellen
Aanvaard alle cookies