Home » Algemeen » NRTO-blik op de Staat van het Onderwijs 2025: Niet-bekostigd onderwijs speelt belangrijke rol

NRTO-blik op de Staat van het Onderwijs 2025: Niet-bekostigd onderwijs speelt belangrijke rol

De Staat van het Onderwijs 2025 maakt geen onderscheid tussen de resultaten van het bekostigd en het niet-bekostigd onderwijs. De NRTO vindt dat jammer. Niet-bekostigde instellingen leveren namelijk een cruciale bijdrage aan het opleiden van jongeren én volwassenen. Ze vangen tekorten op, sluiten aan bij regionale behoeftes en maken Leven Lang Ontwikkelen mogelijk.

Zo speelt het niet-bekostigd onderwijs een belangrijke rol bij herstel van basisvaardigheden, verkleining van kansenongelijkheid. In het ho en mbo draagt het ook bij aan aansluiting op de arbeidsmarkt en aan Leven Lang Ontwikkelen. Ook in het vo zijn kleinschalige initiatieven cruciaal voor passend onderwijs en het voorkomen van thuiszitters.

De oplossing? Een zichtbare plek in de Staat van het Onderwijs, laat zien dat ook privaat initiatief telt in het onderwijslandschap van morgen.

Onze volledige reactie

De beleidsadviseurs van de NRTO zijn erin gedoken en hebben een samenvatting gemaakt, deze is terug te vinden in het Ledenportaal (klik hier). De samenvatting betreft een zestal algemene thema’s en vervolgens de specifieke categorie onderwijs: HO, mbo, VO, laaggeletterheid en inburgering. In de inleiding van de samenvatting is aangegeven op welke pagina de relevante informatie staat.

Bij vragen of opmerkingen hierover, kan rechtstreeks met de beleidsadviseurs contact opgenomen worden of via info@nrto.nl. In de bijeenkomst van de eerstvolgende relevante marktgroep zal hier ook aandacht aan besteed worden.

De website van de NRTO maakt gebruik van cookies
Cookies Instellen
Aanvaard alle cookies
De website van de NRTO maakt gebruik van cookies.
Cookies instellen
Aanvaard alle cookies